Träning

Förutom fiske (flugfiske) så har jag ett annat riktigt stort intresse. Det är att träna och då menar jag lyfta vikter på ett gym i syfte att få muskler.

Min träningsbakgrund

Jag spelade mycket fotboll, hockey och innebandy när jag var mindre, så träning har jag alltid fått. Men när jag för första gången såg Arnold och Sly var jag helt frälst, sådär vill jag också se ut!

Jag började träna när jag var 17 år gammal. Då tränade jag hos en kompis farsas gym. Det var ett sånt där klassiskt källargym med massa stora killar. Men jag tror det var en väldigt bra start för min del för alla där var väldigt hjälpsamma och jag lärde mig oerhört mycket mitt första år där.

Bänkpress

Det jag tyckte var allra roligast var bänkpress. Lite för att det är coolt att ta mycket i bänk. Den vanligaste frågan inom träning brukar vara just ”vad tar du i bänk?”. Så mitt mål var tidigt att bli stark i bänkpress.

Bänkpress är det roligaste jag vet på gymmet!
Bänkpress är det roligaste jag vet på gymmet!

Jag minns inte att jag satte några mål i början för hur mycket jag ville maxa. Inte för att skryta men jag hann inte riktigt komma igång med det tänket innan min styrka bara rusade i höjden.

Tyvärr testade jag inte att maxa i början av min karriär, men nu i efterhand uppskattar jag att jag maxade cirka 60-70 kg i bänken. Efter cirka 3 månader hade jag tagit den ”magiska” gränsen 100 kg. Det kändes sjukt kul. Nästa mål jag satte var 120kg och det tog jag följande år. Sen 130 och nu är mitt nästa mål 140 kg. Jag hoppas ta det 2016. Mitt stora mål är att maxa 150 kg nån gång, då är jag nöjd.

Kosttillskott

Jag använder ganska mycket kosttillskott. Det går i vågor, ibland använder jag extremt mycket och ibland mindre. Jag tror dock inte att det är superviktigt, men jag tycker det är en liten kul grej. Sen kan det nog ge en viss psykologisk effekt så det ska man inte underskatta.

Sen är det klart att det ger lite boost. Till exempel kanske en viss grej ger några promille bara. Men gör man så mycket såna grejer man kan så blir det ju ”många bäckar små”. Det är helt enkelt så man får jobba inom träning. Resultaten kommer sakta och svårt, så man får försöka plocka in varje liten procent man kan

Pre work out

Det kosttillskott jag gillar mest är olika sorters PWO. Jag älskar att vara speedad och göra bra pass. Tyvärr är dom bästa pwoerna nu mera förbjudna. Jag tänker på crack, craze och jack3d.

Övriga kosttillskott

Det allra bästa tillskottet är väl proteinpulver. Sedan är aminosyror också bra. PWO som jag nämnt. Kreatin är också guld värt. Jag personligen behöver inte ta gainer men det kan ju vara bra för en som har svårt att gå upp i vikt.

Tävling

Jag har länge funderat på att ställa upp i nån halvseriös träning. Det hade varit riktigt kul. Jag funderar främst på MMsports ”rep power” eller vad det heter. Jag har jämfört tävlingsresultaten från detta och ofta ligger jag i den övre halvan. Det hade varit sjukt skoj att få komma till finalen på fitnessmässan i Göteborg i vinter 😀 Jag kommer troligtvis skriva ett inlägg i så fall.